Wat is snurken?

Wat is snurken

Snurken houdt in dat bij het ademhalen tijdens het slapen een zagend, ruisend-brommend geluid wordt gemaakt. Dit geluid is soms zo sterk dat een partner, huisgenoot of zelfs buren er last van kunnen hebben. Bij de ademhaling gaat de lucht via de neusholte, de keelholte en de luchtpijp naar de longen.

In het bovenste gedeelte van de luchtpijp zitten de stembanden (ter hoogte van de adamsappel). Snurkgeluiden ontstaan door een vernauwing in de luchtweg in het traject tussen de ingang van de neus (neusgaten) en de stembanden. Bij mensen die snurken is soms de neusholte te nauw, maar meestal betreft het een vernauwing achter de huig (dat is de overgang van de neus- naar de keelholte) of het gebied in de keelholte achter de tong.

Door deze vernauwing ontstaat er bij het inademen een onderdruk in de keel waardoor het zachte gehemelte met de huig, de tong en de wanden van de keelholte naar elkaar toe gezogen worden en gaan trillen; dit veroorzaakt het snurkgeluid. Snurkgeluiden zijn te vergelijken met het leeglopen van een opgeblazen ballon; veel lucht stroomt dan heel snel door een nauwe doorgang met als gevolg dat dit nauwe deel gaat trillen en een snerpend geluid maakt.

Leefregels bij Snurken

Wat kunt u zelf doen om het snurken te verminderen? Door met bepaalde zaken rekening te houden kunt u wellicht uw snurken al verminderen. Denk hierbij aan aanpassingen aan uw doen en laten of leefomgeving. We hebben voor u een aantal van deze zaken op een rijtje gezet:

  • Slaap in een koele, goed geventileerde ruimte.
  • Eet geen zware maaltijden vlak voordat u naar bed gaat.
  • Vermijd koffie of alcohol in de laatste 2 uur voor het slapen gaan.
  • Slaap in een rustige ruimte.
  • Vermijd zware lichamelijke inspanning voor u gaat slapen.
  • Streef naar een goed lichaamsgewicht door gezond te eten en voldoende te bewegen. Een vuistregel is dat uw lengte (boven de meter) in centimeters gelijk is aan het ideale gewicht (in kilo's).
  • Zorg voor een regelmatig leefpatroon, waarbij eventuele slaapmiddelen en kalmerende middelen niet meer nodig zijn.
  • Vermijd roken in en om de slaapkamer.
  • Slaap zo recht mogelijk, op een stevig matras en bij voorkeur op een dun kussen.
  • Zorg voor een gestrekte hals, zodat de luchtwegen zo weinig mogelijk belast worden.
  • Vermijd eventuele klachten van zuurbranden door met een extra hoofdkussen te slapen of door het hoofdeinde van het bed op klossen te zetten.


Misschien ook interesant voor u:

Lekker winkelen zonder zorgen - Gratis verzending en retour