Snurken tijdens de zwangerschap

Snurken tijdens de zwangerschap

Wanneer je zwanger bent kun je last krijgen van wat vervelende kwaaltjes. Ook snurken hoort hierbij. Hoewel je misschien nog nooit in je leven gesnurkt hebt, kan het tijdens de zwangerschap zo maar gebeuren dat je tijdens het slapen ineens zo'n ruisend en brommend geluid maakt.

Maar waarom gebeurt dat ineens als je zwanger bent? Wat zijn de gevolgen? En nog belangrijker: hoe kun je dit verminderen of verhelpen? Wij zetten het voor je op een rij.

De oorzaak

Van de zwangere vrouwen krijgt ruim 80 procent te maken met vochttoename. Tijdens een zwangerschap houdt je lichaam namelijk extra veel vocht vast. Vooral vanaf de 15e week neemt het vochtpercentage in het lichaam toe, waardoor de slijmvliezen in de neus opzwellen. Hierdoor kan de lucht minder goed een doorgang vinden. Dit zorgt er vervolgens voor dat je 's nachts mogelijk snurkt.

Daarnaast zijn er nog een aantal factoren die meespelen. Zo spelen suikerziekte, leeftijd, auto-immuunziekte en chronische nierfalen een rol. Ook wanneer je in verwachting bent van meer dan één baby wordt de kans op snurken groter. Daarnaast kan gewichtstoename een boosdoener zijn.

De gevolgen

Hoewel jij voorheen misschien klaagde over het gesnurk van je partner, zijn de rollen nu misschien wel omgedraaid. Snurken kan dus irritaties opleveren bij je partner. Daarnaast zijn er ook andere vervelende gevolgen van dit zwangerschapskwaaltje. Hoewel het op het eerste gezicht onschuldig lijkt, kan het snurken zowel de zwangere vrouw als de baby in gevaar brengen. Hoe erger je snurkt, hoe hoger je bloeddruk namelijk wordt. In het ergste geval kan dit leiden tot epileptische aanvallen.

Mogelijke oplossingen

Gelukkig zijn er genoeg manieren om het snurken tijdens de zwangerschap te verminderen of zelfs helemaal te verhelpen. Allereerst is een goede ventilatie in de slaapkamer noodzakelijk. Zet dus een raampje open voor wat frisse lucht. Daarnaast kan het helpen om op je zij te slapen, in plaats van op je rug of buik. Op die manier zakken je tong en zachte mondweefsel niet naar achter, en drukt je lichaamsgewicht niet op de luchtwegen. Hierdoor kun je vrijer ademhalen.

Daarnaast zijn er een aantal handige producten en middeltjes die je kunnen helpen het snurken te stoppen. Zo zorg je er met een neusspreider voor dat het smalste gedeelte van je neus wordt geopend, waardoor je meer lucht krijgt. Een neuspleister of neusstrip heeft dezelfde functie, alleen plaats je dan een pleister op je neus. Verder kan een snurkband of snurkzak ervoor zorgen dat je tijdens het slapen niet op je rug rolt. Bovendien zorgt een neusspray of zoutoplossing ervoor dat je luchtwegen verder opengaan, zodat de doorstroming van lucht beter verloopt.


Snurken tijdens de zwangerschap, bekijk, vergelijk en bestel: